Music for the masses - for the sick ones' anyway.

På grund av dålig internetuppkoppling och för mycket skolarbete att göra så har jag inte varit den allra duktigaste att uppdatera här på bloggen.. Men idag, när jag är hemma med krasslig hals, så har jag mer än tid över att slänga in ett seriöst inlägg!

Så, när man sitter här vid datorn, sjuk och tycker synd om sig själv, vad gör man? Läser man på till det där superviktiga matteprovet? Gör man något vettigt överhuvudtaget? Nej, man (eller i alla fall jag) kollar självklart runt efter ny musik att lyssna på och tipsa er om! Dock har jag ännu inte gjort några spektakulära fynd, men jag skriver självklart ett inlägg angående detta så fort jag hittat något intressant.

Något som jag däremot kan och vill ta upp med er nu (som jag legat och funderat på under dagen) är faktumet med stora artister som "uppdaterar och förbättrar sitt sound" så fort de släpper ny skiva. Ta The Killers som exempel - då de gått från att vara ett band med ett väldigt "indie" sound till lite mer mainstream och electrosound i och med inspelningen av deras senaste skiva "Day and Age" (2008). Andra större band, såsom 30 Seconds To Mars (som för övrigt spelar på Hultsfredsfestivalen i sommar) och Franz Ferdinand som båda är några personliga favoriter, har inte förändrat sitt "sound" märkvärt trots att de varit i branschen några år och släppt ett antal album vardera.
Själv tycker jag att det sistnämnda är att föredra. Dock kan jag heller inte säga att jag ogillar band som förändrar sitt sound, bara att jag tycker att det är önskvärt att de inte gör det. Jag menar, blir förändringen till det bättre så ska man ju inte klaga... Och även att jag förstår varför en soundförändring kan inträffa, samhället förändras och musiktrenden med det, gillar jag det ändå inte.
Så, vad jag egentligen vill komma till är: Vad tycker ni i denna frågan, är det okej att band förändrar sitt sound så mycket att de knappt tillhör samma genre som de gjorde från början av sin karriär? Kolla själva på era favortiartister, har de förändrat sitt sound från sina första album till de senast släppta? Kommentera och diskutera!
Nej, nu ska jag återgå till mitt snorande och dricka varm svartvinbärssaft med honung. Och artitstsökandet ska jag ju också fortsätta med, såklart. Det tar aldrig slut för sådana som Madde och mig.
-
En liten påminnelse: Om du känner till någon artist/något band som inte så många andra känner till, som du tycker förtjänar lite tid i rampljuset, hör av dig! -> [email protected]
-
Slängkyssar till er alla (för ni vill väl inte också bli sjuka?)





/ Denise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0